Uit de oude doos


Eindeloze stranden. Iconische deltawerken. Unieke natuur. Dorpen en steden met elk hun eigen karakter. Ook vanuit de lucht valt er van alles te ontdekken in Zeeland. Bekijk 8 indrukwekkende drone video's. Op deze manier heb je Zeeland nog nooit bekeken. Vlieg mee en geniet van het uitzicht.



  • Westkapelle
  • Grijpskerke
  • Aagtekerke
  • Domburg
  • Oostkapelle
  • Vrouwenpolder
  • Serooskerke
  • Sint-Laurens
  • Meliskerke
  • Biggekerke
  • Kleverskerke
  • Arnemuiden
  • Nieuwland
  • Souburg
  • Ritthem
  • Koudekerke
  • Veere
  • Zoutelande

Petje af voor de KNRM !

Drone beelden

Vlissingen is de boulevard en de boulevard is Vlissingen. De havenstad aan de Westerschelde heeft de langste zeeboulevard van Nederland, waar je de voorbijvarende schepen bijna kunt aanraken.

De stranden van Zoutelande, Zoetelande, worden ook wel de Zeeuwse Rivièra genoemd. Eind 13e eeuw wordt het dorp voor het eerste vermeld. Van oudsher is Zoutelande een boerendorp. Dit karakter veranderde geleidelijk door de toenemende vraag naar strandrecreatie sinds ongeveer midden 19e eeuw. Toen ontdekten kunstenaars als Toorop en Mondriaan Zoutelande.

Het eens zo machtige Veere is tegenwoordig een mooie toeristenstad aan het Veerse meer. Waar ooit de rijk beladen schepen uit Schotland lagen, liggen nu de jachten in de havens.

De stad ontstond ooit als het gehucht Kampvere in de 13e eeuw. Pas toen het in de 16e eeuw de stapelplaats van Schotse wol werd, kwam Veere tot bloei. Er vestigde zich in die tijd ook een Schotse kolonie in Veere, zij hadden onder meer hun eigen bestuurder.

Terneuzen en Gent is voor zeeschepen en binnenvaartschepen bereikbaar via het sluizencomplex in Terneuzen dat toegang geeft tot het kanaal Gent-Terneuzen. Dit rechte en brede kanaal verzekert de scheepvaart van een vlotte en snelle nautische toegang tot Terneuzen en tot in Gent, dat in het zuiden van North Sea Port ligt.

Het niet-tijgebonden Kanaal Gent – Terneuzen is toegankelijk voor schepen met een diepgang van maximaal 12,5 meter. De Westsluis in Terneuzen kan schepen van 92.000 DWT (deadweight tonnage of draagvermogen) ontvangen, met een maximumlengte van 265 meter, een breedte van 37 meter en een diepgang van 12,50 meter. Tegen 2022 zal een nieuwe sluis gereed zijn die de middelste van de drie bestaande sluizen vervangt. Zo is North Sea Port klaar voor de toekomst om de steeds groter worden schepen goed te kunnen ontvangen.


Middelburg dankt zijn naam aan het feit dat het ooit de middelste burcht van Walcheren was. In de 9e eeuw, toen de Vikingen Europa binnentrokken, werd op Walcheren een ringwalburg opgeworpen. Middelburg was de middelste en kreeg daarom zijn naam. Toen het gevaar geweken was, ontwikkelde de stad zich tot handelscentrum. In 1217 kreeg Middelburg stadsrechten.

Domburg heeft een lange kuurtraditie. Er zijn zelfs resten van thermen en een badhuis met warm- en koudwaterbaden uit de Romeinse tijd gevonden. De geschiedenis van Domburg als badplaats begint in 1834 als twee Middelburgse dames besluiten om met badkoetsen een zeebad te nemen. Het kuren werd beschouwd als een nieuwe geneesmethode. Badgasten kwamen voor hun ontspanning maar ook om te profiteren van de schone zeelucht en de heilzame kracht van het zeewater.

De stad Terneuzen is vanaf haar oorsprong al nauw verwant met de scheepvaart. In de oude haven, op de plek van de huidige Markt, werden goederen overgeslagen die vervolgens per trekschuit naar Gent werden vervoerd. Op initiatief van koning Willem I werd rond 1825 het Kanaal Gent-Terneuzen aangelegd. De economische bloei kwam voor Terneuzen pas op gang met de aanleg van spoorlijnen naar Mechelen en Gent. De stad werd een belangrijke plaats voor de overslag en opslag van goederen.

Westkapelle, Wasschappel, ligt achter een enorme zeedijk op de westelijke punt van Walcheren. Het dorp staat bekend om de vuurtoren, de 5 kilometer lange Westkappelse Zeedijk en de jaarlijkse kermis met het Gaaischieten.

De smalstad is rond het jaar 1000 ontstaan en kreeg in 1223 stadsrechten. Omdat Westkapelle geen zitting had in de Staten van Zeeland, werd het een smalstad. De voornaamste bron van inkomsten was de visvangst. Tot in 1400 een stormvloed duingebied de Westkaap wegsloeg. Daarna nam de welvaart in Westkapelle af. In de 16e eeuw kwam er definitief een einde aan de zeevaart en visserij in Westkapelle.