Werk en bedrijvigheid

De stilte in het Bevrijdingsmuseum in Nieuwdorp is enorm. Je hoort alleen het zachte gezoem van een vorkheftruck en af en toe een commando voor de bestuurder. ,,Links, links.” Weer stilte. ,,Nu rechts.” Langzaam maar zeker duwt de heftruck een kolossale Buffalo door het pand.

Walcheren

Reviews

In de historische binnenstad van Middelburg opende in 2019 boutiquehotel Eleanor, in een monumentaal pand uit 1752. Bijzonder is dat ze de eerste, echte cocktailbar van Zeeland in huis hebben. Met jarenlange ervaring bij The Fabulous Shaker Boys en Calle Ocho in Amsterdam, keerde bartender Boaz de Korte terug naar zijn Zeeuwse roots. Eleanor is een cocktailbar met een fris, kleurrijk en sfeervol interieur waar Boaz en team hun gasten mooie cocktailklassiekers voorschotelt met de beste spirits, zoals de ‘Clover Club’ of de tiki-klassieker ‘Scorpion’ met William George-rum en Merlet VSOP-cognac.

Chef Martijn houdt het simpel met vijftien gerechten die elk € 12 kosten en onderverdeeld zijn in koude, lauwwarme en warme bereidingen. Daarnaast houdt hij nog een paar bijgerechten achter de hand. Bij pizza met nieuwe haring, biet en zeekraal kan zomaar een Zeeuwse artisjok extra luister brengen.

Spetters spettert van begin tot eind. Hier eet je zeer goede gerechten van ingrediënten uit de omgeving en pure intelligent gecombineerde smaken. Neem bijvoorbeeld de zeeduivel met monniksbaard en een fluweelzachte diepe jus van wulken. Of het gerecht van lamsvlees: Zeeuws lam van uitzonderlijke kwaliteit met een garing uit het boekje. De saus kent zijn gelijke niet. Diep, fris en een perfect geheel met de knap uitgevoerde anchoïade. Hier koken ze hoogstaande gerechten zonder pretenties. De kunde en visie spatten van het bord. Ook wijnliefhebbers komen aan hun trekken. Wij besloten blind te varen op de sommelier en raden iedereen aan hetzelfde te doen. Zowel vakkennis als gastvrijheid zijn van hoog niveau. En het uitzicht op de jachthaven van Breskens en de Oosterschelde? Juist: spetterend.

In een groot deel van de gemeente Terneuzen valt hij deze week samen met het Zeeuws-Vlaams Advertentieblad op de deurmat: onze nieuwe brochure. Hoe gaat de Nieuwe Sluis eruitzien? Hoe houden we het werk in de gaten? En wat vinden de projectdirecteuren van het project? Dit en meer is te lezen in de brochure.

Zeeuws Vlaanderen

Vlaanderen, Frankrijk, Wallonië en Europa bundelen de krachten voor de realisatie van de verbinding tussen de Seine en de Schelde. De kogel is door de kerk. Na de Vlaamse en de Waalse Regering zette ook de Franse Regering vandaag het licht op groen voor de Europese ‘Implementing Act’ rond de economisch belangrijke verbinding tussen de Seine en de Schelde.

Met onze projectkaart krijg je een overzicht van alle projecten van Seine Schelde Vlaanderen: werken die we uitvoeren, studies die lopen en omleidingen bij jou in de buurt. Wil je weten welke werken De Vlaamse Waterweg nv nog uitvoert? Neem dan gerust een kijkje op onze algemene website.

Frankrijk begint in 2020 met de aanleg van het kanaal Seine-Nord Europe. In 2027 moet de nieuwe verbinding tussen de Seine en Schelde klaar zijn.

De brugwachter of sluiswachter

Bij Rijkswaterstaat hebben ze daar een treffende naam voor: bedienaar.

Waar bedienaars tot voor kort met één oog naar hun ‘object’ keken en met het andere naar camerabeelden, daar krijgen nieuwe en gerenoveerde sluizen en bruggen nu bediening op afstand. Dus zonder direct zicht. Dat heeft qua veiligheid juist voordelen. ‘Als mens ben je geneigd om vooral uit je raampje te kijken, terwijl je dan misschien juist dingen mist. Vooral bij grote objecten is het goed om puur op camerabeelden te bedienen.’

Het middelste scherm is voor de bediening van de sluis of brug. Daarnaast staat een scherm met informatie over de scheepvaart, zoals afmetingen, lading en reisgegevens. Deze gegevens zijn nodig om te bepalen in welke volgorde schepen in of door mogen varen. Daarnaast heeft de operator nog een scherm beschikbaar voor radarbeelden, (voor het begeleiden van schepen), gegevens voor watermanagement (het reguleren van de waterstanden) of logging (het bijhouden van de dagelijkse werkzaamheden). 

De bovenste schermen zijn voor camerabeelden. En die zijn niet zomaar willekeurig. ‘Een goed cameraplan is heel belangrijk’, legt Van Doorn uit. ‘Het zorgt ervoor dat je ziet wat je moet zien. Je kunt de schermen zo indelen dat je de aandacht naar belangrijke zaken stuurt. De beelden veranderen daarbij ook. Dus als een bepaalde deur draait, krijg je die specifieke deur in beeld.’   

De draaibrug is zeker niet het meest voorkomende type brug in Nederland. Maar het is wel het eerste concept dat een bredere en hoge overbrugging aankon. Wat zijn de voor- en nadelen van draaibruggen?

1. Draaibruggen kunnen beter tegen wind

Een basculebrug (waarvan het wegdek omhooggeklapt wordt) kan steeds meer wind vangen als hij opengaat. Maar het ‘windvangende oppervlak’ van een draaibrug wordt niet of nauwelijks groter als hij gaat draaien. En doordat het gewicht van de brug precies boven het draaipunt zit, is er niet heel veel kracht nodig om hem te laten draaien. Daardoor kan een draaibrug ook bij veel wind nog open en dicht. Een basculebrug blijft bij storm eerder gesloten.


2. Elk schip kan erdoorheen

Als een draaibrug eenmaal openstaat, is er altijd voldoende doorvaarhoogte. Een hefbrug (een brug waarvan het hele wegdek wordt opgetild) heeft dat voordeel niet. Je kunt een hefbrug heel hoog maken, maar het houdt een keer op. En bij een basculebrug staat het wegdek vaak nog iets schuin als de brug open is, waardoor het deels boven de vaarweg hangt. Dat kan een beperking zijn voor schepen.

3. Het openen van de brug duurt iets langer

Een draaibrug openen kost enige tijd. Als de brug dicht is, ligt het wegdek tussen de twee landhoofden (de overgangen tussen brug en vasteland) geklemd. De brug moet worden vrijgemaakt om te kunnen draaien. Afhankelijk van het type brug gebeurt dat door het draaiende deel wat op te tillen, of door bij de landhoofden een mechanisme weg te klappen. 

Het beweegbare stuk wegdek wordt daarna meestal eerst iets gekanteld, omdat het dan stabieler draait. En dan komt de brug pas in beweging. Dat maakt dat het openen van de brug wat langer duurt dan bij andere typen.

4. Schippers maakten soms brokken

Een aanvaring tussen een brug en een schip komt niet vaak voor, omdat er tegenwoordig overal duidelijke seinen zijn. Juist bij draaibruggen kwamen voorheen nog weleens aanvaringen voor. Hoe dat kwam? Soms gingen schippers al varen tijdens het opendraaien van de brug. Als ze niet goed zagen naar welke kant hij opende, kon dat uitlopen op een aanvaring.

5. Het duurt even voordat een storing is opgelost

Het mechanisme waarmee een draaibrug open kan, is best ingewikkeld. Het bevat veel draaiende delen. Daarbij zit het mechaniek grotendeels verstopt in de pijler waarop de brug draait. Als er een storing is terwijl de brug openstaat, betekent dit dat je er met een bootje naartoe moet om de storing te kunnen verhelpen.





Koelcontainers

Vrijwel de meeste bananen van Chiquita voor Europa komen eerst North Sea Port binnen, via overslagbedrijf Kloosterboer in Vlissingen. Hoe ze ervoor zorgen dat de bananen niet overrijp in de winkels terecht komen, zie je in deze reportage van Onze Haven.

Bunkeren is het leveren van brandstof aan schepen. Het omvat ook het management aan boord om de brandstof in de geschikte tanks te pompen. De term dateert vanuit de tijd van de stoomschepen waarbij de brandstof, kolen, in de bunkers werd opgeslagen.

Scheepvaartbegeleiding

In deze aflevering van Onze Haven zie je hoe Zeeland Bunkering de schepen bevoorraad van brandstof en hoe het in zijn werk gaat op de kapiteinskamer van North Sea Port om een schip veilig de haven in te laten varen en aan te laten meren.

Zoals bij vele Europese kunstmestproductielocaties, was de ontwikkeling gerelateerd aan de beschikbaarheid van cokesoven gas uit een naburige cokesfabriek. Tegenwoordig gebruikt Yara Sluiskil vooral Noordzeegas om hoogwaardige stikstofmeststoffen en industriële chemicaliën te produceren.

Prils zijn kogelronde korreltjes van een vaste stof, die gevormd zijn uit druppels van de gesmolten stof. Ze worden gevormd in een priltoren waarin druppels van de gesmolten stof vallen in tegenstroom met een koelgas, en tijdens het vallen stollen. Dit proces wordt "prilling" genoemd.

Prilling

De productielocatie Yara in Sluiskil is sinds 1929 gelegen aan het kanaal van Gent naar Terneuzen, een belangrijke doorgang aan diep vaarwater. Enerzijds verbonden via de Westerschelde met de Noordzee en anderzijds goede aansluitingen naar de belangrijke Europese rivieren en kanalen.

Prilling wordt veel toegepast voor het produceren van korrelvormige meststoffen (bijvoorbeeld van ureum of ammoniumnitraat) en van sommige waspoeders. De korrels hebben een typische diameter van 1 tot 3 mm. In de voedings-, diervoedings-, farmaceutische of cosmetische nijverheid worden sommige ingrediënten ook met prilling geproduceerd. Voor fijnere deeltjes wordt de gesmolten stof verstoven (atomisatie).

Waar is dit ?

Zeeland Sugar Terminal

De silo's van de Zeeland Sugar Terminal in Westdorpe zijn 68 en 58 meter hoog en kunnen respectievelijk 80.000 en 50.000 ton suiker opslaan. Zowel zee- als binnenvaartschepen, treinen en vrachtwagens kunnen suiker aan- en afvoeren.

 

North Sea Port staat voor duurzaamheid. Daar is het glastuinbouwcomplex op de Axelse Vlakte in Zeeuws-Vlaanderen een klinkend voorbeeld van. In de serres van het complex worden paprika’s en aubergines geteeld met de restwarmte en CO2 van de nabijgelegen kunstmestfabriek Yara.

Tewaterlating van de London Harmony 1959

De trots van Vlissingen

De geschiedenis van de Koninklijke Maatschappij De Schelde is onlosmakelijk verbonden met de stad Vlissingen. De Schelde was Vlissingen en Vlissingen was De Schelde. Het bedrijf was jarenlang de grootste werkgever van Vlissingen en Walcheren. Vanaf de oprichting in 1875 leverde de KMS aan de Koninklijke Marine. Daarmee heeft het bedrijf een enorme expertise opgebouwd in de ontwikkeling en bouw van fregatten, korvetten en patrouillevaartuigen. Als hofleverancier van de Rotterdamse Lloyd werden talloze civiele schepen gebouwd die als mailboot op Indonesië voeren, waarbij de Willem Ruijs het meest bekende schip was, dat ooit in Vlissingen van stapel liep.

 

In deze aflevering van Onze Haven zie je alles over de verwerking van zeezout bij Zoutman, spraakverwarringen op de werkvloer tussen Vlamingen en Nederlanders en hoeveel binnenvaartschepen er per jaar door North Sea Port varen.

Ovet

Op de indrukwekkende site van overslagbedrijf Ovet in Vlissingen worden gigantische hoeveelheden droge bulk behandeld en overgeslagen.

OVET is zowel een kolenterminal, als een droge bulk terminal die zich richt op allerlei mogelijke droge bulk opslag.
Naast alle soorten zwarte goederen, zoals kolen, petcokes, cokes, anthraciet en bruinkool, heeft OVET al heel veel niet-zwarte goederen behandeld. OVET is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en mogelijkheden.

In deze aflevering van Onze Haven zie je Capesizeschepen in Vlissingen-Oost, de toegevoegde waarde van North Sea Port en de Zonneberg, een van de grootste zonneparken van de Benelux.

Historie KZGW

In 1769 werd het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen officieel opgericht. De aanleiding vormde een Vlissings initiatief tot de oprichting van een lokale organisatie van wetenschapsbeoefening in 1765. De Staten van Zeeland juichten dit initiatief toe, maar wilden het verbreden, een regionale uitstraling geven naar het voorbeeld van de al in 1752 opgerichte Hollandse Maatschappij van Wetenschappen. De oprichting van wetenschappelijke gezelschappen paste fraai binnen het gedachtengoed van de Verlichting. De maatschappij moest worden verbeterd en daartoe moest onderzoek worden verricht en de resultaten daarvan in publicaties vastgelegd. In de beginperiode van het Zeeuwsch Genootschap – de titel ‘Koninklijk’ zou pas in de twintigste eeuw worden toegevoegd – lag de nadruk op geneeskunde, theologie en toegepaste wetenschap. Alles werd nog volop geplaatst in het kader van Gods schepping. Immers, wanneer de natuur wetenschappelijk zou worden onderzocht, leidde dit tot meer inzicht in God en Zijn bedoeling met de schepping. Om onderzoek te stimuleren werden prijsvragen uitgeschreven. Bekroonde prijsvragen werden gepubliceerd door het Genootschap.