Jaarlijks varen ruim 9.300 zeeschepen en bijna 40.000 binnenvaartschepen het havengebied binnen om goederen te laden en te lossen. North Sea Port is via de (Noord)zee bereikbaar en is verbonden met het Europese netwerk van binnenwateren.


Toegevoegde waarde

13,49 miljoen euro

de nummer 3 van de Europese havens


    Werkgelegenheid

    97.243 banen (44.457 direct en 52.786 indirect)

    ongeveer 525 bedrijven


      Goederenverkeer

      70,3 miljoen ton goederen via zeevaart vervoerd door 9.371 zeeschepen

      58 miljoen ton goederen via binnenvaart vervoerd door 40.000 binnenvaartschepen

      de nummer 10 van de Europese havens


        Diepgang

        Vlissingen 17 meter

        Terneuzen en Gent 12,5 meter


          Kanaal Gent-Terneuzen

          geen getijden

          18 zeemijl lang en 13,5 meter diep

          toegankelijk voor schepen tot 92.000 DWT (deadweight ton) met een maximumlengte van 265 meter, een breedte van 37 meter en een diepgang van 12,5 meter



          Op de Westerschelde Hansweert

          De MSC Isabella vaart onder Panamese vlag en heeft een maximum laadcapaciteit van 23.646 TEU (de standaardmaat voor containers). De vorige recordhouder was de Cosco Shipping Universe. Die kwam afgelopen zomer naar Antwerpen en kan maximaal 21.237 teu vervoeren.


          De extra ruimte in de MSC Isabella zit hem in de breedte, niet in de lengte. De Cosco Shipping Universe is 399,9 meter lang en 58 meter breed. De MSC Isabella is met een lengte van 399,77 meter net iets korter, maar dat wordt gecompenseerd, omdat het schip ruim drie meter breder is. Dat maakt het mogelijk in de breedte 24 rijen containers te vervoeren.



          In de haven van Atwerpen
          Grootste werkschip ter wereld

          De zeevaart is een bedrijfstak die lading en mensen vervoert over zee. Dit gebeurt met (olie)tankers, containerschepen, bulkcarriers, roll-on roll-of schepen en cruiseschepen. Dit zijn de allergrootste schepen die de wereldzeeën bevaren. Deze schepen varen ook op de Westerschelde. Door de aanwezigheid van grote havens als Vlissingen, Terneuzen, Gent en Antwerpen is de zeescheepvaart de grootste gebruiker van de Westerschelde.

          Bekijk North Sea Port vanuit de lucht: van de Noordzee tot Gent North Sea Port al eens vanuit de lucht gezien? Vlieg in 45 seconden mee over het 60-kilometer lange havengebied vanaf de Noordzee, via Vlissingen en Terneuzen, over het Kanaal Gent-Terneuzen tot in het centrum van Gent.

          Het Windorgel aan het einde van de Nolledijk, een voor Nederland uniek monument, waarvan er slechts drie in Europa zijn.

          De uit bamboe gemaakte pijpen zijn voorzien van gaten en wanneer de wind er doorheen blaast, ontstaan er verschillende klanken. Afhankelijk van de wind hoort u er -staande tussen de orgelpijpen- een vaak bijzondere mengeling van sonore bromtonen en hoge fluitklanken. Zo speelt de wind er steeds een ander concert.

          Dáárom is Vlissingen zo uniek! Als je bij het windorgel staat, kun je de schepen bijna aanraken!

          Zeeland heeft een lange traditie in scheepsbouw. Toen de grote handelscompagnieën en de Admiraliteit verdwenen, raakte de scheepsbouw in Zeeland op achterstand. Met de komst van een aantal nieuwe werven in de eerste helft van de 19de eeuw brak een nieuwe tijd aan. Ook de vraag naar nieuwe vissersschepen betekende een stimulans voor de sector. In de 20ste eeuw vond de omschakeling plaats naar stalen schepen aangedreven met stoomkracht. Toonaangevende scheepswerven ontstonden, met De Schelde in Vlissingen voorop.

          De jachten van Amels gaan ‘als broodjes’.

          We are a reliable partner fully equipped to convert, repair and service all types of seagoing vessels and offshore installations up to 215 metres in length. Our aim is to offer high-quality work and minimised vessel downtime against internationally competitive rates. All of our 100 highly skilled team members are motivated by passion. You can expect to find a crew willing to listen and inspired to find innovative solutions through expertise and solid craftsmanship. Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) is ISO 9001 certified. Like all DSC yards, we are committed to providing a safe and healthy workplace.

          Scheepvaartmuseum in Amsterdam

          Vroeger was het gebouw een magazijn dat diende als opslagplaats voor zeilen, touwen, wapens en munitie. Tegenwoordig bezichtig je er prikkelende, interactieve tentoonstellingen waarin iedereen op zijn eigen manier 500 jaar maritieme geschiedenis kan ontdekken.


          Vastgelopen ter hoogte van Bath

          20 sept 2017

          Na een korte eerste inspectie is de Duitse olietanker Seatrout door vier sleepboten naar de Sloehaven in Vlissingen gesleept. Daar wordt de schade in kaart gebracht. Bij de reddingsactie werden zes sleepboten ingezet.

          21 aug 2017

          De CSCL Jupiter, een containerschip met een lengte van 366 meter, is vastgelopen op de Westerschelde ter hoogte van Bath. Het schip was onderweg van Antwerpen naar Hamburg. Op de achtergrond de kerncentrale van Doel. 

          28 aug 2015

          Het schip geraakt vast op een strekdam en is daarbij beschadigd geraakt. Het schip was vanuit België onderweg en was net de Westerschelde opgevaren om naar eindbestemming Gent te gaan. Het gaat om het 75 meter lange en 11 meter brede cargoschip 'Nathalie', varend onder de vlag van Antigua Barbuda.

          In het Binnenvaartmuseum aan de Maasstraat 13 in Dordrecht is van alles op het gebied van Binnenvaart te zien.
          Onder andere de vernieuwde vitrine met het thema ‘Voortstuwing’.
          Op donderdag en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur bent u van harte welkom aan de Maasstraat 13 te Dordrecht.
          De toegang is gratis.

          Aankomst , vertrek en varende schepen

          Bekijk de geplande scheepsbezoeken van de zeeschepen in de haven van Rotterdam: verwachte schepen, schepen in de haven en vertrekkende schepen.

          Varende schepen
          Aankomst , vertrektijden en tracing

          Een apart duwstel was de Duitse Herkules.

          Na de Tweede Wereldoorlog groeide de economie sterk en dus ook het vervoer. De klassieke sleepvaart dreigde in capaciteit tekort te schieten. Bovendien stuwden de stijgende lonen de vrachtkosten omhoog. In 1953 bezocht een missie van de Franse staatsrederij de Verenigde Staten om het fenomeen duwvaart te bestuderen. Toen de op de Mississippi varende hekwielers destijds extra lichters mee wilden nemen, was dat alleen mogelijk door ze voor het schip te plaatsen en zo ontstond als vanzelfsprekend duwvaart.


          Museumwerf in Arnemuiden

          De romp van de hoogaars wordt van eikenhout gemaakt. Voor het vlak wordt ook olmenhout gebruikt. De betimmering van het schip is van vurenhout. Al het rondhout, zoals mast, giek en boegspriet, is van Amerikaans grenenhout. Meerman haalde onder meer zijn hout in het plaatsje Kinderdijk in de Alblasserwaard waar de houtzaagmolens staan.


          Nieuws over varend erfgoed

          Reddingsboot Brandaris
          Rederij Doeksen zet voormalige veerboten in

          De stoommachine stamt uit de 18e eeuw, maar kwam in de negentiende en begin twintigste eeuw pas goed tot grote bloei.
          Van de diverse typen stoomschepen heeft de stoomsleepboot het langst dienst gedaan en spreekt, naast de voormalige beurt- en passagiersschepen, ook vaak het meest tot de verbeelding.
          Nederland heeft zowel op de Rijn als in binnen- en zeevaart altijd een grote inbreng gehad in de stoomsleepvaart.

          Dockyard III
          Ekevator
          Stoomvaart Maatschappij Zeeland

          PSDnet.nl zet zich in voor het behoud van cultureel erfgoed rond de verdwenen Zeeuwse veerdiensten. Momenteel staat de voormalige PSD-veerboot Koningin Emma (1933) te koop. Op deze pagina beschrijven we de geschiedenis van dit bijzondere schip en waarom het voor Zeeland behouden zou moeten worden.

          Zeeland bestond vroeger uit eilanden. Zonder Deltawerken, Zeelandbrug, Westerscheldetunnel of A58 was het onmogelijk om je over de weg te verplaatsen tussen de verschillende Zeeuwse gebieden. De veerdiensten waren dan ook de levensader van de provincie.
          De veerdiensten werden in de provincie bijna allemaal uitgevoerd door de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD), opgericht in 1866. In de periode tussen 1900 en 1930 werden nog diverse veerdiensten onder de hoede gebracht van de PSD.




          Dubbeldeksveerboot "Prins Willem-Alexander"

          Van raderstoomboot tot dubbeldeksveerboot, op deze pagina staan alle PSD-veerboten die tussen 1866 en 2003 in Zeeland hebben gevaren. Klik op de scheepsnaam voor de scheepsbiografie met daarin de geschiedenis van de veerboot, onder ‘foto’ staan alle Zeeuwse foto’s van een schip. Ook zijn de foto’s te sorteren op scheepstype, zie het menu rechts. Hieronder staat het chronologische vlootoverzicht van de PSD. Ook bestaat er een uitgebreide lijst met veerboten en bouwwerven.

          Reportagereeksen bij North Sea Port

          Schutsluis Sas van Gent

          Havenbedrijf Gent

          Eurosilo aan de R4

          Goederenoverslag

          De havenmeester

          De scheepsagent

          Zoutwater in de sluis

          De stuwadoor

          Zeeuwse uien

          Toegevoegde waarde

          Bow Terminal

          Scheepvaartbegeleiding

          Onze sinaasappelsap

          De wieg van North Sea Port

          Binnenvaart

          Recyclage Galloo

          De loodsen

          De havenluitenant

          Driemaal is scheepsrecht – Betekenis en herkomst

          Het gezegde driemaal is scheepsrecht is een uitspraak die populair is bij mensen die optimistisch zijn ingesteld. Lukt iets een tweede keer niet, dan gaat het de derde keer vast wel goed. Kortom: houd vol en ga door met waar je goed in bent. Als je iets wilt bereiken, moet je daar soms meerdere pogingen voor doen. Ofwel: al doende leert men.

          Driemaal is scheepsrecht wordt ook wel eens als geintje gebruikt. Mensen met humor zeggen wel eens, bijvoorbeeld als je iemand voor de derde keer tegenkomt: ‘Driemaal is scheepsrecht’. Vaak volgt er dan, als dat afgesproken is, een leuke traktatie.


          Waar komt de uitdrukking driemaal is scheepsrecht eigenlijk vandaan? Een belangrijk woord in dit gezegde is drie. Dit getal komt op tal van plekken, zoals in de Bijbel en andere religieuze boeken, terug als symbolisch getal. Denk bijvoorbeeld aan het concept van de drie-enige God uit de Bijbel, de drie-eenheid Brahma, Vishnu & Shiva uit het hindoeïsme of de vermeende drie wijzen uit het oosten. Ook in de rechtspraak is het getal drie belangrijk. In de rechtszaal hadden getuigen vroeger drie kansen om de eed vloeiend uit te spreken.

          De link tussen driemaal en scheepsrecht heeft echter te maken met gebruiken die op schepen toegepast werden. Zo kregen matrozen minstens drie keer per dag maaltijden (de schipper was hiertoe verplicht). Verder werden personen die zich tijdens een schaftbeurt misdroegen, drie keer flink geslagen, vaak met een gortspaan. Ten slotte gold tijdens zeereizen bij een terdoodveroordeling een bepaald protocol: de persoon die als doodstraf overboord gegooid werd, kreeg als laatste deze luide kreet te horen….

          “Eén, twee, drie, in godsnaam!”