Zeehonden safari


We vertrekken voor een vaartocht naar de zeehonden vanuit Zierikzee. Deze vaartocht zal gegidst worden door
een natuurgids, welke u in het Nederlands en Duits of Engels uitleg over het vaargebied. We vertrekken vanuit Zierikzee, en varen via het havenkanaal naar een van de diepste punten van het nationaal park de Oosterschelde, het is hier ongeveer 50 meter diep. Deze diepe plaats is een van de favoriete plaatsen voor de bruinvissen. (Nederlandse Dolfijn) we zien ze hier ook regelmatig. We varen onder de Zeelandbrug door, naar de zandbank waar de zeehonden op ongeveer 50 meter afstand gezien worden.


De Roggeplaat waar de zeehonden lekker zonnen

De Zeelandbrug

De brug kwam tussen Zierikzee en Colijnsplaat te liggen en werd 5 km lang. Voor Nederlandse begrippen niet niks. Het werd direct de langste brug van het land. In vergelijking met de langste brug ter aarde, is de Zeelandbrug echter een ‘bescheiden reus’. De langste brug loopt over het Lake Pontchartrain in Louisiana, Verenigde Staten. Deze gigant meet 38,4 kilometer! De Zeelandbrug bestaat uit 54 pijlers met daartussen 52 overspanningen van 95 meter per stuk. Verder is er een beweegbaar gedeelte van veertig meter lang. Aan de brug, die toen nog ‘Oosterscheldebrug’ heette, werd in 1963 begonnen. Op 15 december 1965 werd de brug door wijlen Koningin Juliana officieel geopend. Pas in april 1967 werd de brug ‘Zeelandbrug’ gedoopt. Tegenwoordig is de Zeelandbrug van groot belang bij het verkeer tussen Rotterdam en Goes. Nu de Westerscheldetunnel voltooid is, is dit belang alleen maar toegenomen. Men kan nu via de Westerscheldetunnel en de Zeelandbrug van Rotterdam naar Belgie rijden.


Zierikzee

41012_zuidhavenpoort_zierikzee_met_noordhavenpoortjpg

Havenstad Zierikzee heeft een rijke historie en meer dan vijfhonderd monumenten in en rond de stad. Zierikzee had al in het begin van de 15e eeuw een belangwekkend silhouet met muren, poorten, kerken, toren en molens. Veel daarvan is nu nog te zien. In 1248 werd Zierikzee stadsrechten toegekend. De stad was aan het eind van de Middeleeuwen een strategisch belangrijke plaats in Zeeland. Tussen 1414 en 1576 legden verschillende stadsbranden de stad deels of helemaal in de as. Tijdens de Eerste Wereldoorlog gooide een verdwaalde Britse bommenwerper zes bommen op de stad. Het kostte drie mensen hun leven. Na de Tweede Wereldoorlog werd bij Zierikzee zo’n 30 miljoen kilo munitie in de Oosterschelde gedumpt. Het ligt daar nu nog steeds, in het Gat van Zierikzee. Hoog boven Zierikzee steekt De Dikke Toren uit. De Sint-Lievensmonstertoren, die je met 279 treden naar boven brengt, geeft een mooi uitzicht over Zierikzee, de Zeelandbrug en het eiland. De middeleeuwse bouwers wilden een toren van 200 meter bouwen maar door de economische achteruitgang van Zierikzee stokte de bouw op 62 meter. ​

Vaarroute Biesbosch

Zoetwater getijden

Op de grens van Zuid-Holland en Brabant ligt de Biesbosch, een uniek natuurgebied. De milde getijden maken het varen door het doolhof van smalle kreekjes extra dynamisch.

Nationaal Park de Biesbosch bij Dordrecht

Verwilderde wilgenbossen, modderige strandjes, zompige stukjes gras- of rietland, dijken met populieren, eilandjes en een uitgestrekte wirwar van kronkelende smalle en brede kreken. Dit alles bij elkaar maakt de Biesbosch tot een uniek vaargebied. Ontstaan als woestenij na een watersnoodramp, werd het stukje bij beetje door mensenhanden gevormd tot een geheel van polders en grienden.

Wisselende waterstanden in de Biesbosch

Hoewel de spreekwoordelijke droogvallende platen sinds de afsluiting van de Haringvlietdam ontbreken, maakt de aanwezigheid van getijden het varen in alle delen van de Biesbosch tot een avontuur. Op menige vaartocht over de kreken en killen kom je dan ook wel een collega-schipper tegen die voor korte tijd vastligt op een onverwachte zandbank - of je loopt zelf met een zachte zucht vast op een ondiepte. Varen met de waterkaart op schoot is zeker aan te raden tenzij je wel heel vertrouwd met de plaatselijke geulen bent.


Vaarroutes waterbus
Met de tram mee !
In Zuid-Holland

Goeree-Overflakkee telt zeven havenkanalen. Van een paar honderd meter tot ruim vijf kilometer lang. Elk met een eigen karakter, kaarsrecht of meanderend door het polderlandschap. Trek eropuit en start een historische belevenis. Maak een vaartocht in een zalmschouw. Bewonder het Sas van Dirksland, een achttiende-eeuwse sluis. Kom van alles te weten over de rijke visserij- en maritieme geschiedenis van Middelharnis op de Menheerse werf.


Kleine en grote sluis Veere

Kanaal door Walcheren

Een nieuw kanaal

Begin 19de eeuw wordt besloten vanuit Middelburg een nieuw kanaal te graven in de richting van Veere. Koning Willem I laat in die tijd veel kanalen graven. In 1817 wordt het kanaal geopend. Het loopt in één rechte lijn in noordoostelijke richting naar het Veerse Meer, toen Oosterschelde. In Middelburg sluit het aan op de bestaande kaaien.

Beter bereikbaar

Ook de monding van het kanaal in de Oosterschelde blijkt onderhevig aan dichtslibbing en al snel ontstaat de wens Middelburg voor de scheepvaart te ontsluiten via Vlissingen. In 1839 worden daarom aanvragen gedaan voor het graven van een Kanaal door Walcheren.
Tegelijkertijd ontstaan er plannen voor een spoorlijn vanuit Noord-Brabant naar Vlissingen. Daarvoor moet er een dam aangelegd moet worden in het Sloe. En intussen is het scheidingsverdrag met Belgie (het Tractaat) van kracht, dat de Belgen naast onafhankelijkheid ook een vrije doorvaart op de Zeeuwse wateren garandeert; iets waaraan men ons tot de dag van vandaag helpt herinneren.

Bijna 30 jaar later...

Pas in 1865 valt het besluit in de Eerste en Tweede Kamer het Kanaal van Middelburg naar Vlissingen te graven, in combinatie met de aanleg van de spoorlijn. De spoorlijn wordt op een dam gelegd in het Sloe, waarmee het doortrekken van het Kanaal van Veere naar Middelburg tot aan Vlissingen een verplichting wordt op basis van het Tractaat. Ook in fysieke zin vallen ze vrijwel samen, want langs een groot traject komen spoor en kanaal parallel te liggen. Een deel van de fraaie 16e-eeuwse Middelburgse bolwerken moet hiervoor worden afgebroken, omdat ze plaats moeten maken voor het Kanaal door Walcheren en het Middelburgse treinstation. Zo ontstaan in Middelburg de Loskade en de Stationstraat.

Het jaagpad

Langs het Kanaal door Walcheren ligt een jaagpad: daar liepen mannen met paarden om schepen voort te trekken, met name bij gebrek aan wind.
Het jaagpad tussen Middelburg en Veere is altijd onverhard geweest. Door gras en stilte kun je hier nu van de ene naar de andere historische stad lopen. Richting Middelburg met zicht op de Lange Jan en de Oostkerk.
Als de waterstand niet te hoog is, zijn de Vilvoordse stenen in de glooiing goed te zien. Een cultuurhistorisch detail, net als de meerpalen.<br />Ook bijzonder is dat de sloot langs de kanaaldijk op enkele plaatsen wordt overbrugd door zogenoemde heulen. Dat zijn gemetselde bruggen, voorlopers van de betonnen buis (duiker).


HET JAAGPAD


MIDDELBURG - De provincie Zeeland handhaaft de 'Blauwe golf' voor de recreatievaart op het Kanaal door Walcheren voor 2017. Watersporters kunnen vanaf 15 april tot en met 31 oktober weer in minder dan een uur alle vijf bruggen over het Kanaal door Walcheren voorbij varen.

De provincie Zeeland past in het zomerseizoen zes keer per dag de brugtijden aan op de snelheid van de recreatievaart. Dit is gewijzigd ten opzichte van eerdere jaren: toen kon er drie keer per dag sneller door het kanaal gevaren worden. Er is nu elke twee uur een Blauwe golf, zowel van Vlissingen richting Veere als omgekeerd.




Het Sas van Goes is een zeer geliefde, mooie duikplaats.

Wilhelminadorp is een van de jongste dorpen van Zeeland. Het is een dorpje in de Gemeente Goes. In 2019 telde het dorp 730 inwoners. Maar gezamenlijk zijn zij verantwoordelijk voor het onderhoud van een gebied van 1.700 hectare.

Wilhelminadorp maakte aanvankelijk onderdeel uit van de gemeente Kattendijke, maar ging in 1969 op in de gemeente Goes.



Splashtours biedt een ‘anders-dan-anders’ stadstour door Rotterdam. Een tour met deze unieke amfibiebus zorgt voor een onvergetelijke ervaring voor jong en oud!